پیشینه تحقیق · می 1, 2024 0

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی

دانلود  ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی خرید ارزان ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی

——-

 ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی

ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی

فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 34
حجم فایل: 47
قیمت: 43000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 34 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

مهارت های موردنیاز یادگیرنده الکترونیکی یادگیرنده منابع غنی اطلاعاتی را می شناسد و آنها را ارج می نهد به خوبی می داند که چه می خواهد و به دنبال چه چیزی است، متفکری نقاد، تحلیل گر و گزینش گر اطلاعات است، از فنون و ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای مرور اطلاعات و داده ها از منابع گوناگون استفاده می کند. داده ها و اطلاعات را تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی می کند و آنها را به شکل اطلاعات و دانش مفید و قابل استفاده ارایه می دهد. او به مثابه تولید کنندۀ دانش، با استفاده از منابع و فناوری های نو، اعتماد به نفس، صلاحیت، راهبردهای مدیریت اطلاعات و مهارت های فنی لازم را کسب می کند تا بتواند در زندگی روزمره و در محیط کار خود ابزارهای فناورانه و ارتباط جمعی را با موفقیت راه اندازی کند و مورد استفاده قرار دهد(خسروری،1386). برای اینکه یادگیرندگان برای جزئیات درس آماده شوند، باید فعالیت های پیش از یادگیری متنوعی تدارک دیده شود تا یادگیرنده را برانگیزاند و او را برای یادگیری الکترونیکی آماده کند .دلیل منطقی فراهم شود تا یادگیرندگان از اهمیت و مفید بودن درس الکترونیکی مطلع شوند. برای کمک به یادگیری جزئیات درس و به منظور نشان دادن ساختار شناختی موجود، باید ترکیب و یکپارچگی جزئیات درس الکترونیکی و فعال سازی ساختارهای موجود فراگیرندگان فراهم شود. یادگیرندگان باید از پیامدها و نتایج یادگیری درس مطلع شده باشند به گونه ای که بدانند چه انتظارات و توقعاتی از آنان می رود و بتوانند پیش بینی کنند چه موقع به نتایج نهایی درس رسیده اند. پیش سازمان دهنده ای باید آماده شده باشد تا ساختاری را برای سازمان دادن جزئیات درس الکترونیکی ایجاد کند یا میان آنچه یادگیرندگان از قبل می دانسته اند و آنچه را که در حال حاضر یاد می گیرند، ارتباط برقرار کند (اندرسون و الومی،52:1385). دانشجوی مجازی تحت عنوان شخصیت الکترونیکی باید دارای تواناییهای معینی چون توانایی تبادل نظر درون گروه به منظور تدوین پاسخ ها، حفظ مسائل محرمانه و رازداری در فرایند ارتباط، ابراز هیجانات به شکل نوشتاری به شخصی که با او همکاری داشته و شخصی سازی ارتباطات در فرایند آموزش درون شبکه ای باشد. همکاری یکی از مشخصات بارز گروههای یادگیری در آموزش درون شبکه ای است. همکاری فرایندی است که به دانشجویان کمک می کند از طریق وجود اهداف، کشف و فرایند مفهوم پردازی مشترک به سطوح عمیق تری از تولید دانش دست یابند. دانشجوی مجازی باید انعطاف پذیر باشد و تجارب و عقاید جدید را با آغوش باز بپذیرد. در کلاس درون شبکه ای، دانش و معرفت از طریق مشارکت دو گروه یادگیری مربی و دانشجو به وجود می آید(اصنافی و حمیدی،1384). راهبردهایی از قبیل فعالیتهای متنوع درسی به منظور به کارگیری همۀ شیوه های یادگیری، به حداکثر رساندن فایده رویکردهای چندگانه با توجه به موضوع، بحث در خصوص رهنمودهای درسی با فراگیران به منظور دستیابی به هدف یادگیری، استفاده از اینترنت به عنوان ابزار و منبع تدریس و تشویق دانشجویان برای جست و جوی منابع در آن، محیط انعطاف پذیری را مهیا می سازد(شفیع پور مطلق، 1387). نیکولز نیز در سال 2008 در پژوهش خود مدلی مفهومی به نام ای ال پی ام پیشنهاد داد. او در مدل خود عوامل موثر بر گرایش و اصرار دانشجویان به یادگیری الکترونیکی را گرایش به رایانه، انگیزه شخصی دانشجویان، برانگیزاننده های محیطی، رضایت، عملکرد گذشته دانشجویان و موارد جمعیت شناختی مربوط به آنها معرفی کرد(الهی، کنعانی، شایان،1390). طبق نظر سنچز از جمله عواملی که بر دانشجویان در یادگیری الکترونیکی موثر است می توان؛ نگرش، سهولت استفاده و هدف استفاده از وب را مهم دانست(فرانکو،لوپزو ولیکا ،2009). بنابراین برخی از دانشگاه ها یا موسسه های ارائه کننده آموزش مجازی با توجه به ویژگیهای محیط های مجازی و برای کمک به یادگیرندگان مهارت های مورد نیاز یادگیرندگان را فهرست می کنند. محیط الکترونیکی از ابزارها، امکانات و نرم افزارهای گوناگونی تشکیل شده است. طراحان و برنامه ریزان درسی با به کارگیری این ابزارها و نرم افزارها می توانند مطالب و مفاهیم آموزشی را به صورت چند رسانه ای تهیه کنند و با پیوندگذاری های گوناگون مطالب مرتبط با موضوع درس را در دسترس یادگیرندگان قرار دهند. با توسعه دسترسی به رایانه ها و اینترنت فرصتهای جدیدی برای یادگیری به وجود آمده است. این فن آوری ها به مدرسان در کلاس درس و طراحان، تهیه کنندگان و مجریان انواع آموزش های رسمی و غیررسمی در سطوح مختلف امکان می دهد تا با به کارگیری امکانات چند رسانه ای، تعاملی و شخصی سازی محیط یادگیری غنی و اثربخشی برای یادگیرندگان فراهم سازند(سراجی و عطاران،56:1389). درخصوص مهارت های مورد نیاز دانشجو در محیط مجازی می توان ویژگیهای زیر را برای این محیط در نظر گرفت:- محیط یادگیری مجازی از فناوریها، ابزارها و نرم افزارهای گوناگون شکل می گیرد؛ این محیط از ابزارهایی مانند رایانه، اینترنت و نرم افزارهای صوتی، متنی و گرافیکی و سیستم عامل تشکیل شده است.- انتقال اطلاعات و تعامل میان افراد در محیط یادگیری مجازی از طریق ابزارها و نرم افزارهای گوناگون انجام می شود.- در محیط یادگیری مجازی، امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی گوناگون برای دانشجو وجود دارد؛ در این محیط دانشجو به منابع متنی، صوتی و تصویری متنوعی مانند کتابخانه های دیجیتال، گالری های تصاویر و فایل های صوتی دسترسی دارد و می تواند آنها را دستکاری و شخصی سازی کند.- در محیط یادگیری مجازی، امکان رویارویی با نظرهای گوناگون در تالارها، وبلاگ ها و ویکی ها برای دانشجو وجود دارد؛ در این محیط ، نظرها و دیدگاه هایی مختلف در زمینه موضوع های گوناگون در تالارها، وبلاگ ها، ویکی ها و شبکه های اجتماعی ارائه می شود.- در محیط یادگیری مجازی، امکان ارتباط هم زمان و ناهم زمان با افراد و منابع گوناگون برای دانشجو وجود دارد. دانشجو در زمان دلخواه به برخی از عناصر برنامه درسی مجازی مانند؛ محتوای درس، انجام فعالیت های یادگیری و مطالعه منابع مختلف دسترسی دارد.- محتواهای آموزشی در محیط یادگیری مجازی به صورت خودآموز، چند رسانه ای و ابررسانه ای طراحی و تولید می شوند.- در محیط یادگیری مجازی، دانشجو با انتخاب هایی متنوع مانند؛ انتخاب زمان مطالعه، انتخاب قالب های متنی، صوتی، تصویری یا ترکیبی ازآنها، انتخاب نحوه استفاده از امکان های پشتیبانی و حتی انتخاب شیوه انجام تکالیف درسی روبرو است.- در محیط یادگیری مجازی تعامل میان یادگیرنده و یاددهنده به صورت غیر حضوری انجام می شود. در محیط حضوری، تعامل میان افراد از فاصله نزدیک و از طریق علائم کلامی و غیرکلامی انجام می شود ولی در محیط مجازی، هم زمان یاددهنده و یادگیرنده از فاصله دور با استفاده از علائم کلامی و غیرکلامی در شرایطی خاص با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند(سراجی،1392). با توجه به مباحث گفته شده یادگیرنده برای شرکت در دوره های مجازی به مجموعه ای از مهارت ها نیاز دارد که از جمله آن ها می توان به مهارت به کارگیری رایانه، مهارت در به کارگیری ابزارهای اینترنتی و سامانه های مدیریت یادگیری، تجربه های اولیه، مدیریت زمان، مهارتهای زبانی، مهارتهای نوشتاری، مهارت حل مساله، مهارت تفکر انتقادی، مهارت پرسشگری، مهارت به کارگیری شیوه های مطالعه و یادگیری، مهارت فراشناختی، مهارت خودرهیابی، مسئولیت پذیری ، خودارزیابی، مهارت برقراری ارتباط همزمان و ناهمزمان اشاره کرد. مهارت به کارگیری رایانه در محیط یادگیری الکترونیکی یادگیرنده برای دسترسی به محتوای آموزشی، انجام فعالیت های یادگیری، شرکت در بحث های همزمان و ناهمزمان به ابزارها و نرم افزارهای گوناگون مانند؛ رایانه، اسکنر، چابگر، بلندگو، نرم افزارهای گرافیکی، متنی و صوتی نیاز دارد و باید علاوه بر دسترسی به این ابزارها، مهارت های کار با آنها را داشته باشد. برای نمونه یکی از مهارت های مورد نیاز برای کار با این ابزارها مهارت استفاده از صفحه کلید است. مهارت در به کارگیری ابزارهای اینترنتی و سامانه های مدیریت یادگیری یادگیرنده در محیط یادگیری الکترونیکی علاوه برمهارت در کاربرد رایانه، برای جستجو در منابع، برقراری ارتباط با دیگران، نشر ایده ها و تولید محتوا به برخی از ابزارها و نرم افزارهای اینترنتی نیاز دارد و بایستی مهارت به کارگیری آنها را داشته باشد. یادگیرندگانی که از مهارت های پیشرفته برخوردار هستند، در محیط یادگیری الکترونیکی بهتر منابع یادگیری را جستجو و مطالعه می کنند و کارآیی بیشتری دارند(سراجی و عطاران،322:1390). مهارت در به کارگیری تجارب اولیه در یادگیری الکترونیکی با توجه به مراحلی که پشت سر گذاشته می شوند یادگیرنده به کمک مدرس اطمینان حاصل می کند که چطور از منابع موجود استفاده کند. این امر باعث می شود که اعتماد به نفس لازم را به دست بیاورد و به محیط جدید عادت کند. یادگیرنده با سایر یادگیرندگان و مدرس ارتباط برقرار می کند و از پست الکترونیک، اتاق گفتگو استفاده می کند. برقراری ارتباط بیشتر با دیگران باعث اعتماد به نفس بیشتری در یادگیرنده خواهد شد. یادگیرنده از طریق پرسیدن سوال، بررسی محتوا، تامل بر مواد درسی و بررسی پاسخ ها شناخت بیشتری از موضوع، محیط، مدرس و سایر هم دوره ای های خود به دست می آورد. مدیریت زمان یکی از مزایای یادگیری الکترونیکی آزادی عمل در انتخاب زمان دلخواه است که در آن زمان یادگیری یادگیرنده انتخاب می شود. در دوره های سنتی یک برگه حاوی برنامه دوره هایی که باید در آن ها شرکت کرد و تکالیفی که باید انجام دهند در اختیار یادگیرنده قرار می گیرد. در این دوره طول زمان درس خواندن را یادگیرنده خود تعیین می کند. در این دوره ها یادگیرنده ساختار دوره را مدنظر قرار می دهد و اهداف و برنامه زمان بندی خود را بررسی می کند(کلارک،149:1391). بر اساس مدیریت زمان، توصیه در هر زمینه ای مبتنی بر اهداف صورت می پذیرد. به محض این که اهداف و اولویت ها مشخص گردیدند، زمان مورد نیاز برای آنها تخصیص می یابد. از این طریق می توان برای شرکت دانشجویان مجازی در آموزش برنامه ریزی کرده و از ایجاد اضطراب در آنها ممانعت به عمل آورد(پالوف و پرات،138:1384). مهارت های زبانی مهارت های زبانی شامل شنیدن، سخن گفتن، خواندن و نوشتن می شود. آشنایی یادگیرنده با زبان های خارجی، خصوصاً زبان محیط الکترونیکی یادگیری و زبانی که منابع درسی و کمکی در فرایند یادگیری دارای اهمیت است حائز اهمیت می باشد. یادگیرنده به عنوان یک کاربر باید بتواند با محیط الکترونیکی کلاس مجازی و امکانات وابسته به آن ارتباط موثر برقرار کند و این جز با تسلط کامل به زبان محیط ارتباط و نرم افزار دوره امکان پذیر نیست. استفاده از منابع الکترونیکی کتابخانۀ مجازی نیز مستلزم آشنایی با زبان اینگونه منابع است. اگر زبان محیط یادگیری با زبان منابع متفاوت باشد، لازم است یادگیرنده در حد نیاز با آن زبان نیز آشنایی داشته باشد. مهارت های نوشتاری نوشتن محصول یا فرایند ارتباط عنوان و موضوع، هدف خواننده است. همۀ این عناصر در شکل گیری نوشته تاثیر می گذارند. قدم نخست برای نوشتن تعیین موضوع، هدف و خوانندۀ مطالب است. در قدم بعدی گردآوری اطلاعات و سازماندهی آنها و سپس ارائه نخستین پیش نویس و تجدیدنظر در آن تا حصول به نتیجۀ مطلوب است. یادگیرنده باید بتواند از طریق نوشتن در محیط الکترونیکی با دیگران ارتباط برقرار نموده و به تعامل بپردازد. توانایی خلاصه کردن، بیان عقاید و نظرات در قالب واژه های مناسب، سازماندهی متن به بخش ها، پارگراف ها و جملات مناسب از جمله مهارت های نوشتن است(بابائی،174:1389). مهارت حل مساله

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود ادبیات نظری و پیشینه پژوهش یادگیرنده و آموزش الکترونیکی