پیشینه تحقیق · می 1, 2024 0

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه)

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه)

دانلود  ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه)

عمومی و متفرقه

——-

 ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه)

ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه)

فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 17
حجم فایل: 34
قیمت: 25000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 17 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

مهارت ابراز وجودابراز وجود کردن، پروریی کردن نیست، حق دیگران را ضایع کردن نیست، پرخاشگری و زورگویی هم نیست بلکه عبارت است از: ابراز عقیده ها، احساسات، وافکار، به صورت شایسته به گونه ای که به هیچ کس بی احترامی روا نداریم وحق کسی را نیز ضایع نکنیم. به عنوان پایه آموزش مهارت های جرات ورزی و ابراز وجود باید این فرض را در ذهنتان داشته باشید که تمام انسان ها از حقوق یکسان و برابر برخودارند و باید ضمن حفظ ادب و رعایت حقوق دیگران، نظر خود را ابراز کنند و به حقوق خود دست یابند. (بهرامی، 1389).مداخلات روانشناختی (جرات ورزی) ذات زندگی اجتماعی، زیستن در کنار دیگران و معاشرت با مردم است. آنچه زندگی آدمی را شکل می دهد روابط میان انسان ها است؛ روابط میان من وشما با آن ها که می شناسیم یا نمی شناسیم. از اعضای یک خانواده کوچک بگیرید تا اعضای جامعۀ جهانی. در روابط بین فرد، نوعی داد وستد روانی مستمر شکل می گیرد. در اداره ای به انتظار ورود به اتاق رئیس هستید. مدتی را صرف کرده اید تا نوبت شما شده است. یک نفر از راه می رسد و بامنشی رئیس احوالپرسی گرمی می کند و منشی او را به داخل اتاق رئیس راهنمایی می کند شما دلتان می خواهد اعتراض کنید و بگویید نوبت شماست و شما یک ساعت منتظر مانده اید اما همچنان ساکت می مانید. چرا؟ آیا جواب این سوال آن است که شما فردی هستید مبادی آداب یا آدمی هستید صبور؟ با شخصیت؟ موقر؟ بی قید؟ کدام یک؟ آیا این سکوت را به حساب مناعت طبع خود می گذارید یا برعکس، از این سکوت خود بیزارید ولی نمی دانید چه بکنید؟ ابراز وجود کردن یا جرات مندی یکی از خصیصه های مهم برای هر انسانی باشخصیت سالم است. لازم نیست و نباید نوبت دیگران را غصب کنید ولی قطعاً لازم است از نوبت خود دفاع کنید. اهمیت دادن به خود و افزایش اعتماد به نفس: اساس اهمیت دادن به خود یک آرزوست – آرزوی بهبود رفتارتان باخود؛ کاهش استرس زندگی تان؛ وتقویت شخصیتتان. ممکن است احساس کنید که این نیاز شدیدی است که از اعماق وجودتان برمی خیزد ممکن هم هست از گوش فرا دادن به آرزوهایتان و تصمیم به اهمیت دادن به خود، ترس داشته باشید؛ زیرا تبدیل آن به بخشی از زندگی تان مستلزم تغییر است. هنگامی که از آرزویتان در مورد اهمیت دادن به خود، واقف شدید، هرگز بازنگردید. در ابتدا انکار کننده سعی دردفن آن داشته باشد. آرزویتان باقی خواهد ماند و تا زمانی که به آن گوش ندهید، به سر و صداهای خود ادامه خواهد داد. بخشی از وجودتان (آن بخش معتبر وجودتان) می داند که اهمیت دادن به خود منفعت هایی فراتر از احساس سلامت؛ داشتن انرژی بیش تر؛ و دنبال کردن یک زندگی پر معنا دارد. هنگامی که به خود اهمیت بیش تری می دهیدوطبعاً طرز برخوردتان تغییر پیدا می کند، روابطتان بهبود می یابند وکم تر احساس تنهایی می کنید؛ در ضمن استرستان کاهش می یابد و مسائل پیش پا افتاده، کم تر خاطرتان را آزرده می کند. به علاوه در زندگی تان از وفور نعمت بهرمند خواهید شد. اگر واقعاً خواهان افزایش اعتماد به نفس و تقویت شخصیت خویش هستید، پذیرفتن مسئله ای اهمیت دادن به خود به عنوان یک تکلیف بایسته است. نتیجه ی کلی این است که جهت حفظ منافعی که با افزایش اعتماد به نفستان کسب کرده اید، باید رفتاری در پیش گیرید که نشان می دهد به خود اهمیت می دهید. روش برخورد ما با مسائل، حاصل عقاید درونی و نظام ارزیابی ماست. برخوردی که بیانگر اهمیتی است که به خود می دهید، اعتقادی است حاکی از این که اهمیت دادن به خود باید در طول آن چه از زندگی تان باقی است، به عنوان یک اصل اساسی در نظر گرفته شود_ با این مزیت که زندگی تان با آسودگی بیش تری پیش می رود. شما با گذشت روزها تنها به زندگی خود ادامه نمی دهید؛ بلکه روز به روز شدن پیدا می کنید. درک اعتقاداتتان در رابطه بامسئله ی اهمیت دادن به خود به تشخیص موانعی که ممکن است برسر راه رسیدن به این نوع برخورد قرار گیرند، به شما کمک خواهد کرد.2-2-2- یادگیری مهارت اهمیت دادن به خوددر عقاید مربوط به مقوله اهمیت دادن به خود، شما را با هرگونه موانعی که ممکن است در راه به دست آوردن دائمی این ویژگی با آن روبه رو شوید، آشنا می کند. اهمیت دادن به خود از این حقیقت دورنی سرچشمه می گیرد که تمایل دارید که بیش تری برای خود انجام دهید. این میل نوعی انرژی است؛ شعورتان هم منبع این اطلاعات است. شعورتان به شما می گوید که زندگی تان عنصری حیاتی کم دارد. جهت تقویت اعتماد به نفس، این امر مسلم که چیزی کم است، باید پذیرفته و درک شود و مورد استفاده قرار گیرد. اگر چنین اتفاقی روی ندهد، مدام لنگری را به دوش خواهید کشید که رشد فردی تان را کاهش می دهد و یادگیری تان را در طول سفر زندگی تاخیر می اندازد؛ ولی این که ترجیح دهید به خود اهمیت دهید، پایه ی لازم را جهت رسیدن به بهداشت روانی مداوم و نه فقط برای پشت سر گذاشتن مواقع بحرانی پدید می آورد. گام بعدی متعهد کردن خود است. لحظه ای که شروع به بهره بردن از تمامی خواسته ها و اراده ی خویش به نفع خود می کنید، لحظه ی پر قدرتی است! به عنوان یک خواسته، خود را متعهد به انجام این ذهنیت می کنید که می گوید، اهمیت دادن به خود یک بخش معمول زندگی تان است. آن گاه نیروی اراده ی خویش را جهت اطمینان یافتن از داشتن این برخورد، مورد استفاده قرار می دهید. فرایند یادگیری مهارت اهمیت دادن به خود، شبیه یک مارپیچ است. شما نیاز به ایجاد تغییر ر ا احساس می کنید؛ به تدریج راه حل های بهتری را در زندگی تان برگزینید و اثرات فواید آنرا تجربه می نمایید و با تمایل بیش تری به خود اهمیت می دهید. هم چنین از خواسته ی خود جهت تبدیل مسئله اهمیت دادن به قدرت اراده ی خویش را در به انجام رساندن این ماموریت مورد استفاده قرار می دهید. این کار اعتماد به نفستان را افزایش می دهد. تمایلتان جهت ارجحیت دادن به خود در زندگی قوی تر می گردد تا زمانی که در سبک زندگی تان جای گیرد. حال برخوردی که نشان دهنده ی اهمیتان نسبت به خود باشد، در اعماق وجودتان رسوخ کرده و پایه گذاری شده است.2-2-3- سازگاری شخصی یا حفظ سلامت روانسلامت روان در حقیقت مشکل فردی است، زیرا فرداست که دارای مشکل می باشد و هم اوست که باید مشکل خویش را حل کند. هر فردی باید برای خود بیاموزد که چگونه به سازگاری رضایت بخش نائل شود و در آن ابقاء گردد. کلینیک های روانی، مشاوران، درمانگران روانی، دوستان و حتی کتب وادبیات، همه می توانند به فرد در کمک به خویش کمک کنند. آشنائی با نشانه های اختلالات روانی و احتمالاً راههای مقابله با آن ها به تنهایی کافی نخواهد بود بلکه باید با اصول و ویژگیهای سلامت روان مطلوب و شخصیت خوب سازگار یافته، نیز آشنا شد.اصل واقعیت: شاید کلی ترین ویپگی فرد سازگار آن است که نسبت به خود واقع بین است؛ بدین معنی که درباره انگیز هایش خود را فریب نمی دهد؛ هدف های قابل دسترس برای خود طرح می کند، واز تعارضات غیر لازم پرهیز می نماید. او با مشکلات شخصی اش به طور غیر عینی برخورد می کند، درست مانند زمانی که به حل یک مسئله ریاضی یا تنظیم تعادل دوچرخه و یاساختن میز می پردازد، خود را با حقایق لازم و مربوط آشنا می سازد و اطمینان میابد که مشکل شناخته است، آنگاه برای حل آن برنامه ریزی می کند.خود شناسی: شخص ناسازگار نوعاً کسی است که در باره انگیزه های واقعی خویش، خود را فریب می دهد. او عادتاً به کمک مکانیزمهای دفاعی، خود فریبی را اعمال می کند، تا خود را از اضطراب های ناشی از تعارض و ناکامی برهاند.اگراین تصویر را از فرد ناسازگار بپذیریم، فرد سازگار درست نقطه مقابل او و دارای ویژگیهای زیر خواهد بودالف). پذیرش اضطراب: لازمه سازگاری مطلوب پذیرش و نه انکار اضطراب است. اضطراب را که حاصل طبیعی تجارت موقعیت های ترس آوراست هرگز نمی توان به طور کامل از بین برد. در مواجهه با این موقعیت ها، گاه صرف پذیرش اضطراب، از شدت آن می کاهد. تفاوت بین پذیرش و انکار اضطراب را می توان به تفاوت بین سرباز شجاع و سرباز ترسو در جبهه تشبیه کرد.ب). رهائی از مکانیزمهای دفاعی: شخص سازگار به علت آنکه پاره ای از اضطراب ها را می پذیرد، از استفاده زائد از مکانیزمهای دفاعی اجتناب می کند. این مکانیزمها بدواً در مقابل اضطراب که خود از ویژگیهای افراد ناسازگار به شمار می آید. اگر بتوان اضطراب را پذیرفت و تحمل کرد، نیاز کمی به توسل به مکانیزمهای دفاعی وجود خواهد داشت. دانش آموزی که به علت گرفتن نمره بد معلم خود را سرزنش می کند، خوب می داند که او برای عدم شرکت خود در کلاس، یادداشت برنداشتن و نخواندن درس، به دلیل تراشی دست زده است؛ و با شخصی که وسوسه می شود تا احساس کند دوستانش از او برگشته اند، در حقیقت به فرافکنی ترس و نفرت خویش نسبت به دوستانش ظنین است، به هر حال استفاده آگاهانه از مکانیزمهای دفاعی، موجب می شود تا فرد به اندازه معقول آنان را بکاربرد.ج). شناخت انگیزه ها: از آنجا که مکانیزمهای دفاعی هاله ای به دور انگیزه هاست، شناخت انگیزه ها نیز فرد را در موقعیت بهتری برای درک و پذیرش انگیزه ها خود قرار می دهد. دراین مورد فرد سازگار به مراتب بیش از ناسازگار توانایی عمل دارد، مثلاً هنگامی که دانش آموز معلم خود را برای نمره بدی که گرفته، سرزش می کند باید از خود بپرسد «راستی چه می خواهد؟»، «هدف ها وانگیزه های من کدامند؟» پاسخ صادقانه و حداقل پاسخ انسانی، احتمالاً آن است که او بدون زحمت در خواندن، نمره خوب می خواهد. باپذیرش این مطلب او متوجه خواهد شد که به این ترتیب به این هدف نخواهد رسید. آنگاه «بیشتر درس خواندن» و یا «درس کم خواندن و نمره کم گرفتن» ازجمله تصمیماتی است. که او بدون اضطراب و خصومت ناشی از سرزنش دیگری، اتخاذ خواهد کرد.تغییر انگیزه ها وهدف ها: شخصی سازگار است که می تواند انگیزه ها وهدفهایش را تغییر دهد، بدون آنکه آن ها را بامکانیزمهای دفاعی تغییر شکل دهد. مثلاً فردی که پیوسته علیه مسئولان و قدرتمندان طغیان می کند و زیر بار قوانین زندگی نمی رود، اگر تشخیص دهد که طغیان او در واقع واکنشی است به پدر سختگیرش و با دیگران نیز همچون پدرش رفتار می کند، ممکن است به سرعت نگرش خود را تغییر دهد.ایجاد تغییر در هدف، الزاماً همیشه به طور قاطع و سریع انجام نمی پذیرد؛ بلکه ممکن است تغییر در درجات مختلف صورت بگیرد.مثلاً دانش آموز به جای آن که با اضطراب و تنش فراوان برای گرفتن نمره 20 تلاش کند، خود را برای گرفتن نمره 15 آماده کند تا حداقل نمره 10 دست یابد؛ و یا شخص رشته تحصیلی آسان تر ویا شغلی که از ارزش اجتماعی کمتری برخوردار است، و ضمناً با توانائی ها وانگیزه های او همخوانی بیشتری دارد، برگزیند تا ناراحتی و اضطراب او کمتر باشد.2-2-4- راهکارهای تقویت اراده و قاطعیت در تصمیم گیری و دوری از اهمال کاری در زمینه ضعف اراده و ناتوانی در تصمیم گیری، توجهتان را به مطالب زیر جلب می کنیم:فرد با اراده کسى است که داراى هدفى معقول بوده و تا موقعى که به آن نرسیده است، از تعقیب آن باز نمى ایستد.مشکلات و موانع روانى یا مادى، به اراده و عزم او لطمه نمى زند و از پیشرفتش جلوگیرى نمى کند. در اولین گام، باید هدف و یا اهداف دقیق و مشخص خود را از زندگى یا کارى که مى خواهد انجام دهد، براى خویش ترسیم نماید. طبیعى است این هدف، باید معقول، قابل دستیابى، بدون افراط و تفریط، مطابق توان و استعداد فرد و واقع بینانه باشد؛ نه آنکه آرمانى و بلند پروازانه و خارج از توانایى هاى وى باشد. در این صورت در صحنه عمل وقتى با مشکلات و سختى هاى طاقت فرسا و خارج از توان خود، رو به رو شد و با شکست هاى احتمالى به هدف مورد نظر خود دست نیافت؛ ناامید و دلسرد شده و از ادامه کار منصرف مى گردد. همچنین از انجام کارهاى دیگر منصرف مى شود و خود را ناتوان و بی اراده تلقى مى کند. دومین گام شناخت توانایى ها و استعدادهاى نهفته در وجود خویش است. همه ما در وجود خود، از استعدادهایى برخورداریم؛ کافى است این نیروها را بشناسیم و براى رسیدن به هدف، آن ها را به کار گیریم. سومین گام، برنامه ریزى است. باید براى تمام کارها و فعالیت هاى شبانه روزى، برنامه اى مدون و منظم داشته باشید. بدین منظور از جدولى استفاده کنید که در ستون افقى آن، ساعات شبانه روز و در ستون عمودى، ایام هفته را یادداشت کرده و تمام کارهاى روزانه را در آن درج کنید (از خواب و استراحت تا عبادت، ورزش، مطالعه و…). هر فعالیتى را در زمان خاص خود در جدول بنویسید و هیچ زمانى را بدون کار خالى نگذارید. هر روز صبح با نگاهى به آن برنامه، به اجراى دقیق آن بپردازید و شب ها قبل از خواب، آن را محاسبه و ارزیابى کنید. شایسته است همچون یک محاسبه گر جدى و قاطع، فعالیت هاى روزانه و میزان موفقیت خود در انجام دادن کارها را بررسى کنید. در صورت موفقیت، خود را تشویق کنید و در صورت تخلف از برنامه و سهل انگارى در اجرا، خود را تنبیه نمایید. چهارمین گام، [تلقین] است. تلقین به خود در تقویت اراده، اثر قابل ملاحظه اى دارد. بنابراین هر روز جملاتى را به خود تلقین کنید؛ مانند: [من اراده لازم براى انجام کارهایم را دارم]، [هیچ چیز نمى تواند اراده ام را متزلزل کند]، [آنچه را که به نظرم انجام دادنى است، انجام مى دهم و هیچ قدرتى نمى تواند مرا از آن باز دارد]، [اراده من هر روز محکم تر مى شود]، [بر من لازم است که موفق شوم؛ زیرا موفقیت از آن نیرومندان است] و…پنجمین گام، توجه به تدریجى بودن تقویت اراده است. براى به دست آوردن اراده اى قوى و محکم، تدریجى بودن آن و نیاز به تمرین و ممارست امرى لازم و ضرورى است. گمان نکنید مى توانید به طور دفعى و بدون هیچ تلاشى، به آن دست یابید.تصمیم درست گرفتن مبنی بر شناخت و نیز استفاده از تجربیات دیگران است. هر اندازه معرفت آدمی نسبت به امور مختلف کامل تر شود تصمیم گیری او در این امور مناسب تر خواهند بود. برای این که بتوانید بهتر تصمیم بگیرید و به یک انتخاب خوب و مناسب دست یابید؛ اولا، زود تصمیم نگیرید و پیرامون تصمیم خود، خوب فکر کنید و جنبه های مثبت و منفی مساله مورد نظر را یادداشت کرده و با اندیشیدن در اطراف آن و سبک و سنگین کردن آن، یکی از دو طرف را برگزینید.ثانیا; با افراد عاقل و با تجربه

 

برای مشاهده توضیحات فایل  ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه)  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه) روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیق مهارتهای ابراز وجود و جرات ورزی (فصل دوم پایان نامه)