پیشینه تحقیق · می 1, 2024 0

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)

دانلود  ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2) خرید ارزان ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)

——-

 ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)

فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 41
حجم فایل: 56
قیمت: 54000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 41 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

حافظهوقتی در معنای انسان بودن دقت می کنیم به نظر می رسد حافظه، هسته اصلی آن است. ما آدمیان به طور تقریبی هر چه داریم یا هر که هستیم از برکت حافظه است (هرینگ ، 1920، ترجمه براهنی). حافظه فرایندی است که به سازوکارهای پویای مرتبط با ذخیره سازی، نگهداری و بازیابی اطلاعات تجارب گذشته اشاره دارد (بجور کلاند، اشنایدر و هرناندز بلاسی ، 2003؛ کرودر ، 1976؛ ترجمه خرازی و حجازی، 1387).الگوهای سنتی حافظهچندین الگوی عمده متفاوت برای حافظه وجود دارد (مارداک، 2003؛ رودیگر ، 1980). در اواسط دهه 1960 پژوهشگران بر اساس داده های موجود در آن زمان الگویی برای حافظه معرفی کردند که دو ساختار حافظه را از هم تفکیک می کرد که ابتدا ویلیام جیمز (1890/1970) مطرح کرده بود. این دو ساختار عبارت بودند از: حافظه اولیه که اطلاعات موقت در حال استفاده را نگهداری می کند و حافظه ثانویه که اطلاعات را به صورت دایمی یا کمینه برای مدت طولانی حفظ می نماید (واف و نورمن ، 1965). سه سال بعد ریچارد اتکینسون و ریچارد شیفرین (1968) الگوی دیگری معرفی کردند که حافظه را در قالب سه انباره حافظه، مفهوم پردازی می کرد:الف) انباره حسی: وقتی محرک های محیطی به وسیله گیرنده های حسی دریافت می شوند وارد حافظه حسی می شوند، اطلاعاتی که به حافظه حسی وارد می شده اند اگر مورد دقت یا توجه قرار گیرند، وارد حافظه کوتاه مدت می شوند. حافظه حسی نخستین مرحله یادگیری به یادسپاری اطلاعات است و گنجایش این حافظه به تقریب نامحدود است اما مدت زمان ذخیره سازی اطلاعات در این حافظه بسیار کوتاه و از یک ثانیه تجاوز نمی کند (بهین، 1387). شواهدی قوی به نفع وجود انبار تصویری در دسترس است. انبار تصویری یک ثبت کننده حسی دیداری جداگانه است که اطلاعات را برای زمان بسیار کوتاهی در خود نگه می دارد. نام آن برگرفته از این واقعیت است که اطلاعات را برای زمان بسیار کوتاهی در خود نگه می دارد و اطلاعات در آن به صورت تصویری ذخیره می شود؛ این تصویرها دیداری و بازنمای چیزی هستند. اطلاعات دیداری از طریق انبار تصویری وارد سامانه حافظه ما می شود. این انبار اطلاعات دیداری را برای دوره خیلی کوتاهی نگهداری می کند. در شرایط عادی این اطلاعات ممکن است به انبار دیگری منتقل، یا به طور کامل پاک شود. اگر قبل از اینکه زمان کافی برای انتقال اطلاعات به انبار حافظه دیگر وجود داشته باشد اطلاعات دیگری روی آن را بگیرد، اطلاعات اولیه پاک می شود (استرنبرگ، 2006).ب) انباره کوتاه مدت: بعد از این که اطلاعات وارد شده به حافظه حسی به الگوهای تصویری یا صوتی (یا دیگر رمزهای حسی) تبدیل شد، این اطلاعات به حافظه کوتاه مدت انتقال می یابد. در حافظه کوتاه مدت اطلاعات به صورت رمز در می آیند. اطلاعات وارده به حافظه کوتاه مدت 30 ثانیه در این حافظه باقی می ماند و پس از آن فراموش می شود مگر آن که تکرار شود. حافظه کوتاه مدت نه تنها از نظر زمان بلکه از لحاظ گنجایش نیز محدود است. پژوهشگران گنجایش این حافظه را 5 تا 9 ماده اطلاعاتی برآورد می کنند (میلر، 1956)؛ یعنی برخی افراد قادر به حفظ 9 ماده اطلاعاتی در حافظه کوتاه مدت و برخی تنها 5 ماده را در حافظه کوتاه مدت خود نگه می دارند (بهین، 1387). بر اساس الگوی اتکینسون-شیفرین انبار کوتاه مدت تنها چند گویه محدود را نگهداری نمی کند بلکه برخی از فرایندهای کنترلی را نیز در اختیار دارد که جریان اطلاعات را تنظیم و به انبار درازمدت منتقل یا از آن دریافت می کند (استرنبرگ، 2006).ج) انبار درازمدت: همواره مقدار زیادی از اطلاعات که وارد حافظه کوتاه مدت ما می شود از این حافظه حذف می شود و تنها قسمت کوچکی از آن وارد حافظه درازمدت می گردد. اطلاعات به سرعت وارد حافظه کوتاه مدت می شوند اما برای انتقال اطلاعات از حافظه کوتاه مدت به حافظه بلندمدت زمان و کوشش زیادتری نیاز است. تکرار مطالب موجود در حافظه کوتاه مدت سبب انتقال آن به حافظه درازمدت می شود. حافظه درازمدت حفظ اطلاعات، چند دقیقه پس از یاد گیری تا آخر عمر شخص را شامل می شود (بهین، 1387).دونالد هب (1949) معتقد بود که هیچ مکانیزم واحدی نمی تواند تمام پدیده های یادگیری را توجیه کند. ما می توانیم خاطراتی را به طور تقریبی در یک لحظه تشکیل دهیم و برخی از آنها یک عمر دوام می آورند. هب معتقد بود بعید است که هیچ فرآیند شیمیایی بتواند آن قدر سریع اتفاق بیفتد که حافظه فوری را توجیه کند و آنقدر دوام بیاورد که حافظه دایمی شود؛ بنابراین او حافظه کوتاه مدت رویدادهایی که تازه اتفاق افتاده اند را از حافظه بلندمدت رویدادهای مربوط به زمان های قبل متمایز کرد. چند نوع شواهد از این تمایز حمایت می کنند:الف) حافظه کوتاه مدت و حافظه بلندمدت از نظر گنجایش تفاوت دارند. ب) اغلب بزرگسالان سالم می توانند به طور تقریبی هفت ماده نامربوط را در حافظه کوتاه مدت تکرار کنند، بسته به شرایط، گاهی بیشتر یا کمتر. در مقابل، حافظه بلندمدت گنجایش وسیعی دارد که برآورد کردن آن دشوار است. وقتی چیز تازه ای را یاد می گیرید مجبور نیستید چیز قدیمی را فراموش کنید تا فضایی برای آن باز کنید. ج) محفوظات کوتاه مدت در صورتی که مرور نشوند، فوری محو می شوند. برای مثال، اگر توالی حروفDZLAUV را بخوانید و بعد چیزی حواس شما را پرت کند طوری که نتوانید این حروف را مرور کنید و یا 5 ثانیه بعد احتمال این که آنها را درست تکرار کنید خیلی زیاد است، 10 ثانیه بعد کمتر می شود، و 20 ثانیه بعد یا بیشتر خیلی کم می شود. در مقابل می توانید خیلی از محفوظات بلندمدت را که سال ها به آنها فکر نکرده اید را به یاد آورید. با این حال، توجه داشته باشید پژوهش هایی که از دست دادن سریع حافظه کوتاه مدت را نشان می دهند تقریبا به طور کامل به موضوعات بی معنی پرداخته اند (کالات، 2007).الگوی سطح پردازش: چهارچوب سطوح پردازش دیدگاه افراطی گذر از الگوی سه انباری حافظه، و مبتنی بر این فرض است که حافظه شامل سه یا حتی تعداد مشخصی از انباره های مجزا نیست، بلکه در طول یک پیوستار، از نظر میزان عمق رمزگردانی در حال تغییر است (کریک و لاکهارت، 1972). به طور نظری تعداد سطوح پردازش برای رمزگردانی گویه های مختلف، بی نهایت است. مرز مشخصی بین یک سطح پردازش و سطح دیگر وجود ندارد. در این الگو بر پردازش به عنوان کلید ذخیره سازی تاکید شده است. سطحی که اطلاعات در آن پردازش می شود تا حد زیادی بستگی به نحوه رمزگردانی آن دارد، به علاوه هر چه سطح پردازش عمیق تر باشد، به طور کلی احتمال بازیابی آن مورد بیشتر خواهد بود (کریک و براون، 2000).بعد از پرداختن به الگوهای سنتی حافظه، می توانیم از یک الگوی تلفیقی حافظه، “حافظه فعال ” نام ببریم که شاید امروزه این الگو از همه بیشتر مورد استفاده و پذیرش قرار گرفته باشد. حافظه فعال فقط جدیدترین بخش فعال شده حافظه درازمدت را نگهداری می کند و این عناصر فعال شده را به داخل و خارج از انبار خلاصه و موقت حافظه می فرستد (دوشر ، 2003، ترجمه خرازی و حجازی، 1387). در ادامه به طور جدی تر و همه جانبه تری به این مبحث خواهیم پرداخت.سه مرحله حافظهرمزگردانی ، اندوزش و بازیابی سه مرحله حافظه هستند. ورود اطلاعات به حافظه را رمزگردانی می گویند. هنگامی که یک درون داد فیزیکی (مانند امواج صوتی) با آن چه که قرار است وارد حافظه شود (برای مثال نام یک شخص) مطابقت دارد، به نوعی رمز یا بازنمایی مورد پذیرش حافظه تبدیل شده و آن بازنمایی در حافظه جا داده می شود. این رمز در یک فاصله زمانی نگهداری یا “یاداندوزی” می شود که این مرحله اندوزش نامیده می شود. هنگامی که آن رمز از انباره حافظه فراخوانده شود، مرحله بازیابی نام دارد (اتکینسون و هکاران، 1384).تکالیف مورد استفاده برای اندازه گیری حافظهپژوهشگران برای مطالعه حافظه تکالیف گوناگونی را طراحی کرده اند که از آزمودنی ها خواسته می شود اطلاعات قراردادی (مانند نمرات) را به شیوه های مختلف به یاد بسپارند که این تکالیف به شرح زیر هستند:

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2) روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی یادگیری و حافظه (فصل 2)