پیشینه تحقیق · می 1, 2024 0

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه

دانلود  ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه خرید ارزان ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه

——-

 ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه

ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه

فرمت فایل دانلودی:
فرمت فایل اصلی: .docx
تعداد صفحات: 30
حجم فایل: 42
قیمت: 40000 تومان

بخشی از متن:
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 30 صفحه

قسمتی از متن Word (..docx) :

طرحواره های ناسازگار اولیهمقدمهطرحواره ها را می توان ساختارهایی برای بازیابی مفاهیم کلی ذخیره شده در حافظه، یا مجموعه ی سازمان یافته ای از اطلاعات، باورها و فرضها دانست، محتوای هر طرحواره از طریق تجربه های زندگی فردی ساخته و پرداخته می شود، سازمان می یابد، در ادراک و ارزیابی اطلاعات جدید مورد استفاده قرار می گیرد . طرحواره ها طرز برخورد و نگرش شخص نسبت به خویشتن، جهان و آینده تعیین می شود اگر این طرحواره ها طبیعی و مثبت باشند، گرایش فرد نسبت به همه چیز مثبت، امیدورانه و موفقیت آمیز خواهد بود وگرنه چنین کسی خود را ناتوان، بی کفایت و بی ارزش خواهد پنداشت و بنابراین احساس خواهد کرد که در برخورد با مشکلات موانع نفوذ ناپذیری بر سر راه او قرار دارد و هر کاری بکند با شکست و ناکامی روبرو خواهد شد از این رهگذر فرد نسبت به جهان پیرامون، خویشتن و آینده نگرش منفی پیدا می کند (یانگ و همکاران، 2003، ترجمه ی حمید پور و اندوز، 1392).2-3-2 طرحواره : طرحواره الگوی ثابت و درازمدتی است که در دوران کودکی به وجود آمده و تا زندگی بزرگسالی نیز ادامه یافته است. ما از طریق این طرحواره ها به جهان نگاه می کنیم، طرحواره ها باورها و احساسات مهمی در مورد خود و محیط می باشند که افراد آنها را بدون چون و چرا پذیرفته اند آنها خود تداوم بخشند و در برابر تغییر مقاومت زیادی نشان می دهند. معمولاً این طرحواره ها به غیر از بافت درمانی در جای دیگری تغییر نمی کنند. حتی موفقیت قاطع در زندگی نیز برای تغییر آنها کافی به نظر نمی رسند طرحواره ها برای زنده ماندنشان می جنگند و اغلب در این راه موفق اند. تفکر هر فردی دارای سه سطح می باشد: نخستین سطح که نسبتاً به راحتی دست یافتنی است، افکار سطحی را شامل می شود که آنها را افکار خودآیند می نامد. دومین سطح شامل باورهایی است که نسبت به سطح اول عمیق تر است. سطح سوم در واقع، هسته مرکزی همه افکار، تصورات و باورهای انعطاف ناپذیر را تشکیل می دهند و «طرحواره» نامیده می شود. طرحواره در واقع کارگران پشت صحنه ای است که افکار خودآیند و باورها را هدایت می کند. طرحواره های افسردگی شامل فرضیه های اساسی هستند مبنی بر اینکه «خود» ناتوان، دنیای بیرون پر از مشکلات و آینده ناامید کننده است (یانگ، 1990).یانگ معتقد است که طرحواره الگوی ثابت و درازمدتی است که در دوران کودکی به وجود آمده و تا زندگی بزرگسالی نیز ادامه یافته است. ما از طریق این طرحواره ها به جهان نگاه می کنیم، طرحواره ها باورها و احساسات مهمی در مورد خود و محیط می باشند که افراد آنها را بدون چون و چرا پذیرفته اند آنها خود تداوم بخشند و در برابر تغییر مقاومت زیادی نشان می دهند. معمولاً این طرحواره ها به غیر از بافت درمانی در جای دیگری تغییر نمی کنند. حتی موفقیت قاطع در زندگی نیز برای تغییر آنها کافی به نظر نمی رسند طرحواره ها برای زنده ماندنشان می جنگند و اغلب در این راه موفق اند (یانگ و همکاران، 2003، ترجمه ی حمید پور و اندوز، 1392). طرحواره ها با توجه به پنج نیاز اصلی (تحولی) :1- پیوستگی و پذیرش 2- خودگردانی و استقلال 3- محدودیتهای منطقی 4- خود جهت مندی 5- بیان خود و خود انگیختگی، به پنج حوزه وسیع نقسیم می شوند. اگر این پنج نیاز تحولی درکودک از سوی والدین ارضاء نشود، به ترتیب این طرحواره ها (1- بریدگی و طرد 2- خودگردانی مختل 3- محدودیتهای غیرمنطقی 4- دیگرجهت مندی 5- بازداری و نگرانی مداوم) به وجود می آیند. پس هنگامی که رفتار والدین و شرایط محیط در حد بهینه و مطلوب باشد، در ساختار شخصیت کودکان در این پنج حوزه شیوه و الگویی بهنجار ساخته می شود . چنانچه والدین و شرایط محیط در حد بهینه و مطلوب نباشد کودک مستعد ایجاد طرحواره های ناکارآمد اولیه در یک یا چند حوزه می شود و هسته مرکزی شخصیت انسان را تشکیل می دهند (یانگ، 1999).طرحواره: واژه طرحواره در روان شناسی و به طور گسترده تر در حوزه ی شناختی، تاریخچه ای غنی و برجسته دارد. در حوضه ی رشد شناختی، طرحواره را به صورت قالبی در نظر می گیرند که بر اساس واقعیت یا تجربه شکل می گیرد تا به افراد کمک کند تجارب خود را تبیین کنند. علاوه بر این، ادراک از طریق طرح واره، واسطه مندی می شود و پاسخهای افراد نیز توسط طرحواره جهت پیدا می کنند. طرحواره، بازنمایی انتزاعی خصوصیات متمایز کننده ی یک واقعه است. به عبارت دیگر، طرحی کلی از عناصر برجسته ی یک واقعه را طرحواره می گویند (یانگ و همکاران، 2003، ترجمه ی حمیدپور و اندوز، 1392).2-3-3 طرحواره های ناسازگار اولیه (SME):طرحواره های ناکارآمد اولیه عمیق ترین سطح شناخت هستند و اصول ثابت و دراز مدتی هستند که در دوران کودکی به وجود می آیند، در زندگی بزرگسالی تداوم می یابند و با ناکارآمدی زیاد مشخص می شوند. این طرحواره های الگویی برای پردازش تجارب بعدی محسوب می شوند. ابعاد طرحواره های ناکارآمد اولیه عبارتند از: الف- بریدگی و طرد ب- خودگردانی مختل ج- محدودیتهای غیرمنطقی د- دیگر جهت مندی و- بازداری و نگرانی مفرط (یانگ و همکاران، 2003، ترجمه ی حمید پور و اندوز، 1392).طرحواره بریدگی و طرد 🙁 طرحواره های بریدگی یعنی نیازهای شخص برای امنیت، ثبات، محبت، همدلی، بیان احساسات، پذیرش و احترام در دوره کودکی ارضاء نشده است. در خانواده هایی ایجاد می شود که بریده، سرد، منزوی، تکانشی، انتقادگر، غیر قابل پیش بینی، بد رفتار و رها کننده هستند. طرحواره های بریدگی و طرد عبارتند ازشدگی/ بی ثباتی، بی اعتمادی/ بد رفتاری، محرومیت هیجانی، نقص/ شرم، انزوای اجتماعی/ بیگانگی (همان منبع). طرحواره خودگردانی مختل : ( طرحواره های خودگردانی مختل یعنی احساس اینکه فرد نمی تواند در جهان به طور مستقل و بدون حمایت دیگران عمل کند. این افراد یک هویت مستقل از خود ندارند و هنگام مواجهه با یک مشکل جزئی احساس شکست می کنند. طرحواره های خودگردانی مختل عبارتند از: وابستگی/ بی کفایتی، آسیب پذیری نسبت به ضرر، خود تحول نیافته/ خود گرفتار، شکست (یانگ و همکاران، 2003، ترجمه ی حمید پور و اندوز، 1392). طرحواره محدودیتهای غیرمنطقی : ( محدودیتهای غیرمنطقی یعنی نقص در محدودیتهای درونی مانند مسوولیت پذیری نسبت به خود و دیگران، این طرحواره منجر به عدم رعایت حقوق دیگران می شود. این کودکان با سهل انگاری، فقدان جهت دهی وخود کنترلی درست ازسوی والدین مواجهه اند و با آنها به گونه ای رفتار می شود که گویی از دیگران برترند. طرحواره های محدودیتهای غیرمنطقی عبارتند از: استحقاق/ بزرگمنشی، خود کنترلی پایین/ خود انضباطی پایین (همان منبع). طرحواره دیگر جهت مندی : (این کار به منظور دریافت محبت، پذیرش و اجتناب از انتقاد دیگران انجام می شود. این الگو منجر به رشد طرحواره های زیر می شود: اطاعت، فداکاری، تاییدجویی/ توجه طلبی (یانگ و همکاران، 2003، ترجمه ی حمید پور و اندوز، 1392). طرحواره بازداری و نگرانی مفرط : ( طرحواره بازداری و نگرانی مفرط یعنی تاکید افراطی بر سرکوبی احساسات، تکانه های خود انگیخته و انتخابها. والدین این کودکان اغلب سختگیر، تنبیه گر، وظیفه شناس، کمال گرا، مقرراتی، پرتوقع، نگران، خود انتقادگر هستند که این خصوصیات را به کودکان خود انتقال می دهند. والدین این کودکان باعث شکل گیری طرحواره های زیر می شوند: منفی گرایی/ بدبینی، بازداری هیجانی، معیارهای سرسختانه/ انتقاد شدید، تنبیه گرایی (همان منبع). 2-3-4 انواع طرحواره های ناسازگار اولیه 1- رها شدگی/ بی ثباتی : در این طرحواره فرد احساس می کند فرد مورد پیوستگی خود را به زودی از دست خواهد داد. این شخص احساس می کند که روابط نزدیک او با یک یا چند نفر به زودی به هم خواهد خورد. این فرد امکان دارد در دوران کودکی با مرگ یا طلاق والدین روبه رو شده باشد (یانگ و همکاران، ترجمه ی حمید پور و اندوز، 1392).2- بی اعتمادی/ بد رفتاری :

دانلود فایلپرداخت با کلیه کارتهای عضو شتاب امکان پذیر است.

 

برای مشاهده توضیحات فایل  ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه  اینجا کلیک کنید

برای دانلود فایل باکیفیت ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه روی دکمه زیر کلیک نمائید

✔️  دارای پشتیبانی 24 ساعته تلفنی و پیامکی و ایمیلی و تلگرامی

✔️  بهترین کیفیت در بین فروشگاه های فایل

✔️  دانلود سریع و مستقیم

✔️  دارای توضیحات مختصر قبل از خرید در صفحه محصول

✔️ دانلود ادبیات نظری و پیشینه تحقیقاتی طرح واره های ناسازگاری اولیه (SME) فصل 2 پایان نامه